Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskus

Katrina on käytössä lähes jokaisessa Kokkolan, Kalajoen ja Raahen rovastikunnan 22 seurakunnassa. Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskuksen tietohallintopäällikkö Markus Tuomi on auttanut hankinnoissa. Yksi yleisin hankintaperuste on ollut Katrinan joustavuus.

Katrina tuo seurakuntien arkea helpottavat rajapinnat kirkon yhteisiin tietojärjestelmiin

Katrina on käytössä lähes jokaisessa Kokkolan, Kalajoen ja Raahen rovastikunnan 22 seurakunnassa. Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskuksen tietohallintopäällikkö Markus Tuomi on auttanut hankinnoissa. Yksi yleisin hankintaperuste on ollut Katrinan joustavuus.

”Katrina on jokaisessa seurakunnassa omannäköisensä, koska toiminnanohjausjärjestelmän ominaisuudet räätälöidään aina tarpeiden mukaan. Naapuriseurakunnassa Katrina voi olla hyvinkin erilainen kuin omassa, sillä M&V Software tekee vaikkapa nuolinäppäimen sivun oikeaan reunaan, jos seurakunta niin haluaa”, yksinkertaistaa Tuomi.

M&V Software on sitoutunut kehittämään Katrinan ominaisuuksia seurakuntien kanssa, sillä ylläpitomaksu sisältää tuotekehityksen.

”Ihailen suuresti M&V Softwaren toimintatapaa: heillä on vilpitön halu palvella seurakuntia”, toteaa Tuomi.

Rajapinnat kirkon tietojärjestelmiin

Katrinaa käytetään seurakunnissa pääsääntöisesti työtehtävien koordinointiin ja suunnitteluun, sekä seurakuntien sisäiseen viestintään. Seurakuntien arkea helpottavat myös rajapinnat kirkon yhteisiin tietojärjestelmiin, kuten viestintäjärjestelmään.

”Olemme esimerkiksi yhdistämässä Katrinan ja viestintäkeskuksen kalenteritoimintoja, jotta työntekijät eivät joudu käyttämään kahta päällekkäistä kalenteria”, kertoo Tuomi.

M&V Software ja Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskus ovat käyneet läpi monia kehittämisprojekteja.

”Aikaisemmin esimerkiksi yksinkertaistimme Katrinaan kirjautumista, minkä ansiosta työntekijät voivat nyt kirjautua yksillä tunnuksilla sekä Katrinaan että järjestelmiimme. Tämä on lisännyt myös järjestelmien tietoturvaa”, selventää Tuomi.

Nykyaikaisia työmenetelmiä

Seurakunnat hyödyntävät eri laajuudessa Katrinan tarjoamia ominaisuuksia. Tuomen mukaan lähes 80 prosenttia Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskuksen alueella toimivista seurakunnista käyttää Katrinaa monipuolisesti.

”Käyttö on kirjavaa. Joillekin Katrina on niin elintärkeä työkalu arjen hallintaan, että toiminnanohjaus vaikeutuisi huomattavasti, jos Katrina lakkaisi toimimasta. Joissakin seurakunnissa toiminnallisuuksia on otettu käyttöön, mutta niitä ei hyödynnetä tehokkaalla tavalla. Osassa seurakuntia on haluttu ottaa käyttöön vain kalenteritoiminto”, kuvailee Tuomi.

Erot johtuvat Tuomen mukaan toimintapojen eroista ja asenteista työpaikoilla.

”Uskon, että asenteet nykyaikaisia työmenetelmiä kohtaan muuttuvat koko ajan, ja jo viiden vuoden päästä kaikissa seurakunnissa hyödynnetään monipuolisesti toiminnanohjausjärjestelmien ominaisuuksia”, arvioi Tuomi.

Tuomi tietää, että etenkin liikkuvaa työtä tekevät arvostavat toiminnanohjausjärjestelmää, jonka tietoihin pääsee käsiksi erilaisilla päätelaitteilla kuten vaikkapa omalla kännykällä.

”Onkin hyvä, että Katrina on pidetty kevyenä järjestelmänä, joka avautuu nopeasti heikommallakin nettiyhteydellä”, kiittää Tuomi.

Lue muita Katrinan asiakastarinoita

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan historiassa on ollut vuosien varrella käytössä monenlaisia seurakunnan hallintorakenteita. Seurakuntatalouteen on myös liittynyt seurakuntia eri ajankohtina. Yhteisenä tekijänä kaikille muutoksille on se, että Katrina on saatu mukautettua hyvin uuteen hallintorakenteeseen.

Lue lisää

Raision seurakunta

Raision seurakunnalla oli toiveissa selkeä varauskirjajärjestelmä, joka vähentää työntekijöiden sähköposti- ja puhelinliikennettä. Oikeat ihmiset piti saada organisoidummin oikeisiin tiloihin ja tilaisuuksin, niin ja vielä oikeaan aikaankin.

Lue lisää

Savonlinnan seurakunta

Savonlinnan seurakunta otti Katrinan käyttöön vuonna 2006, kun yhteisen kalenteriohjelman tarve tuli välttämättömäksi. Yhteistyötä on tehty naapuriseurakuntien kanssa ohjelmiston tiimoilta alusta asti.

Lue lisää

Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskus

Katrina on käytössä lähes jokaisessa Kokkolan, Kalajoen ja Raahen rovastikunnan 22 seurakunnassa. Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskuksen tietohallintopäällikkö Markus Tuomi on auttanut hankinnoissa. Yksi yleisin hankintaperuste on ollut Katrinan joustavuus.

Lue lisää

Jyväskylän seurakunta

Jyväskylän seurakunta otti Katrina varausjärjestelmän käyttöönsä vuonna 2004. Hankintaa oli alusta lähtien tekemässä IT-alueen päällikkö Jouko Tokkari.

Lue lisää

Järvenpään seurakunta

Järvenpään seurakunta ei tyytynyt Katrinan kalenteri- ja muihin perusominaisuuksiin. Seurakunta halusi nykyaikaistaa kertaheitolla henkilöstönsä työrutiinit ja otti syksyllä 2014 käyttöön myös useimmat järjestelmän lisäominaisuudet.

Lue lisää