Raision seurakunta

Raision seurakunnalla oli toiveissa selkeä varauskirjajärjestelmä, joka vähentää työntekijöiden sähköposti- ja puhelinliikennettä. Oikeat ihmiset piti saada organisoidummin oikeisiin tiloihin ja tilaisuuksin, niin ja vielä oikeaan aikaankin.

Raision seurakunta sai Katrinasta selkeän toiminnanohjausjärjestelmän

Raision seurakunnalla oli toiveissa selkeä varauskirjajärjestelmä, joka vähentää työntekijöiden sähköposti- ja puhelinliikennettä. Oikeat ihmiset piti saada organisoidummin oikeisiin tiloihin ja tilaisuuksin, niin ja vielä oikeaan aikaankin.

”Entisessä varauskirjassa näkyivät vain tilaisuudet ja niissä työvuoroissa olevat henkilöt. Vain muutama ihminen päivitti ohjelmaa. Katrinassa on uutta se, että siinä ovat mukana kaikkien työntekijöidemme henkilökalenterit. Merkkaamme kalenteriin myös henkilökohtaiset menomme, jotta näemme ajantasaisesti, milloin kukakin on työvuorossa ja paikalla”, kertoo kirkkoherransihteeri Sirpa-Liisa Tuominen.

Toimintatapa helpottaa esimerkiksi ajankohtien haarukointia sisäisille palavereille.

”On kätevää, että voimme myös tarkistaa pappien kalentereista onko heitä paikalla, jos joku seurakuntalaisista haluaa keskusteluapua”, kuvailee Tuominen.

Tiedot pysyvät järjestyksessä

Monipuolinen kalenteri helpottaa tilaisuuksien ja ihmisten oikea-aikaista buukkaamista. Tapahtumiin voi myös tehdä tarjoiluvarauksia, jotka välittyvät suoraan keittiöön.

Katrina ei kuitenkaan ole pelkästään varauskirja, vaan se on toiminnanohjausjärjestelmä, jolla voidaan hoitaa monia muitakin arkisia työrutiineja. Käyttö onnistuu laiteriippumattomasti, myös mobiilisti kännykällä.

”Kännykällä voi kirjautua töihin, ja työaikatiedot kulkevat Katrinan kautta suoraan palkanlaskijalle. Katrinan kautta lähetämme myös sisäisiä tiedotteita. Tiedottaja saa tapahtumien tiedot lehteen ja kotisivuille Katrinasta, niitä ei tarvitse erikseen hänelle koota”, kertoo Tuominen.

Sisäisten toimintojen lisäksi Katrina on helpottanut seurakuntalaisten palveluja.

”Kerhoihin ja leireille voi nyt ilmoittautua netissä, enää ei tarvita paperisia lomakkeita”, sanoo Tuominen.

Nykyaikaista työskentelyä

Plussaa on, että Katrinan toiminnot ovat valmiiksi seurakuntatyössä käytetyillä nimillä.

”Esimerkiksi varaustyypit eli papit ja kanttorit sekä muut nimet ovat samoja, joita mekin käytämme päivittäisessä työssämme. Toki myös hieman itsekin räätälöimme nimiä, jotta ne ovat vielä enemmän näköisiämme”, toteaa Tuominen.

Kaiken kaikkiaan Katrina on Tuomisen mielestä hyvin monipuolinen järjestelmä, joka mahdollistaa nykyaikaiset työskentelytavat.

”Katrinan avulla voimme pitää seurakuntatyöhön liittyvät tiedot ajan tasalla ja järjestyksessä. Katrina auttaa hallitsemaan arkeamme. Ilman Katrinaa pitäisi varmaankin palata perinteiseen kynä ja ruutuvihko -menetelmään”, kauhistelee Tuominen.

Lue muita Katrinan asiakastarinoita

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan historiassa on ollut vuosien varrella käytössä monenlaisia seurakunnan hallintorakenteita. Seurakuntatalouteen on myös liittynyt seurakuntia eri ajankohtina. Yhteisenä tekijänä kaikille muutoksille on se, että Katrina on saatu mukautettua hyvin uuteen hallintorakenteeseen.

Lue lisää

Raision seurakunta

Raision seurakunnalla oli toiveissa selkeä varauskirjajärjestelmä, joka vähentää työntekijöiden sähköposti- ja puhelinliikennettä. Oikeat ihmiset piti saada organisoidummin oikeisiin tiloihin ja tilaisuuksin, niin ja vielä oikeaan aikaankin.

Lue lisää

Savonlinnan seurakunta

Savonlinnan seurakunta otti Katrinan käyttöön vuonna 2006, kun yhteisen kalenteriohjelman tarve tuli välttämättömäksi. Yhteistyötä on tehty naapuriseurakuntien kanssa ohjelmiston tiimoilta alusta asti.

Lue lisää

Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskus

Katrina on käytössä lähes jokaisessa Kokkolan, Kalajoen ja Raahen rovastikunnan 22 seurakunnassa. Keski-Pohjanmaan IT-aluekeskuksen tietohallintopäällikkö Markus Tuomi on auttanut hankinnoissa. Yksi yleisin hankintaperuste on ollut Katrinan joustavuus.

Lue lisää

Jyväskylän seurakunta

Jyväskylän seurakunta otti Katrina varausjärjestelmän käyttöönsä vuonna 2004. Hankintaa oli alusta lähtien tekemässä IT-alueen päällikkö Jouko Tokkari.

Lue lisää

Järvenpään seurakunta

Järvenpään seurakunta ei tyytynyt Katrinan kalenteri- ja muihin perusominaisuuksiin. Seurakunta halusi nykyaikaistaa kertaheitolla henkilöstönsä työrutiinit ja otti syksyllä 2014 käyttöön myös useimmat järjestelmän lisäominaisuudet.

Lue lisää