Rauman Uimaseura

Ilmoittautumiset kuntoon ja tiedot ajan tasalle Seuramapin monipuolisilla ominaisuuksilla

Maailma pyörii nykyisin jäsentyneen tiedon ja erilaisten tietokantojen ympärillä. Suuntasitpa töihin tai kuntosalille niin kirjautumis- ja läsnäolotietosi kirjautuvat ylös johonkin järjestelmään. Kuvitellaanpa tilanne, että töihin tullessa ei olisi lainkaan kellokorttia tai työaikakirjausta, vaan kaikki tiedot ylläpidettäisiin erillisen osaston manuaalisella kirjaustavalla. Voisi kuvitella, että kyseessä olisi kohtuullisen työläs prosessi.

Urheiluseuratoiminta poikkeaa työelämästä tai yksityisistä palveluntarjoajista merkittävästi siinä, että toiminta tuotetaan vähälukuisella henkilöstöllä ja pitkälti vapaaehtoistoimijoiden voimin. Rauman Uimaseuralla on seurakoordinaattorin lisäksi yksi päätoiminen valmentaja, muun toiminnan pohjautuessa vapaaehtoisuuteen. Tämän vuoksi tehokas hallinto ja tietojen kirjauksen automatisointi ovat merkittäviä tekijöitä ajankäytön tehostamiseksi. Seurakoordinaattori Tuuli Tunturin mukaan Seuramapin käytön myötä harrastajien paikallaolon seuranta ja kirjaus muuttuivat huomattavasti helpommaksi.

”Meillä hoitui tapahtumiin ilmoittautuminen ennen ilmoittautumislappujen kautta, jotka valitettavasti olivat usein hukassa. Nykyisin harrastajien ilmoittautuminen ja osallistumistietojen tilastoinnit hoituvat suoraan Seuramapin Paikalla! -ominaisuuden kautta. Tietoja jäsenmääristä ja osallistujista tarvitaan esimerkiksi erilaisiin tukihakuihin”, Tunturi toteaa.

Osallistumiskirjauksen helpottumisen lisäksi Seuramapissa vastuuta tietojen päivittämisestä voidaan jakaa myös harrastajille ja heidän vanhemmilleen. Jokainen jäsen saa järjestelmään omat tunnuksensa, joiden kautta hän pystyy pitämään tietonsa ajan tasalla ja seuraamaan omien maksujensa tilaa. Monissa uuden järjestelmän käyttöönotto saattaa herättää pelkoa ja mietteitä siitä, kuinka ATK-taidot riittävät järjestelmän käyttämiseen. Tähän liittyen Tunturilla on selkeä näkemys Seuramapista.

”Seuramapin käyttäjänä ei tarvitse todellakaan olla insinööri, vaan tavallisena maallikkonakin pärjää hyvin”, hän naurahtaa.

Uudenlainen järjestelmä tai ratkaisu vaatii aina myös uuden opettelua. Käyttöönottoprosessin mielekkyys riippuu kuitenkin paljon siitä, millaista tukipalvelua on saatavilla. Seuramapin tukipalvelu on käyttäjille ilmainen, mikä on ollut merkittävä asia Rauman Uimaseuralle.

”Kaikkiin kysymyksiin olemme saaneet vastauksen nopeasti ja mahdollisiin ongelmiin on löytynyt aina ratkaisu”, kiittelee Tunturi.

Kirjoita kommentti

Sinun täytyy olla kirjautunut, jotta voit jättää kommentin.